Microsoft Word gebruik je dan misschien wel dagelijks, maar benut je eigenlijk alle functies? Hoogstwaarschijnlijk niet, aangezien de meeste mensen slechts zo'n 10 procent van de mogelijkheden kent. Tijd om wat meer kennis op te doen zodat je voortaan nog efficiënter kunt werken! Met de volgende 5 handige Word-tips benut je vanaf nu dan misschien wel 11 procent van alle functies!


Word is misschien wel het meest gebruikte programma op de werkvloer en voor veel mensen ook thuis, maar lang niet iedereen maakt er optimaal gebruik van. Microsoft Word is dan ook vaak veel gehannes voor wat eigenlijk een heel kleine taak is. Denk bijvoorbeeld aan verschillende lettertypen en vergeten hoofdletters. Zulke zaken kosten veel meer tijd dan je lief is, tijd die je beter had kunnen besteden aan het lezen over de relatie van Robert Pattinson en Kristin Stewart. We zijn tenslotte allemaal benieuwd of hij nu verlost is van zijn verstopte neus. Om niet verder af te dwalen volgen nu de 5 pro tips zodat jij ook een Word-ninja kan worden. (Let op: de tips zijn getest op Word 2010. Het zou dus kunnen dat niet alle tips werken op eerdere versies.)


1. Tekst slepen

Wanneer je tekst op een andere plek in het document wil zetten, kun je natuurlijk de tekst selecteren, op de rechtermuisknop klikken en op knippen/kopiëren drukken. Vervolgens de cursor op de juiste plek zetten en via de rechtermuisknop op plakken drukken. Semi-pro's krijgen hier al de kriebels van en gebruiken gewoon de shortcuts Ctrl+C (kopiëren) of Ctrl+X (knippen) en vervolgens Ctrl+V om de geselecteerde tekst te plakken. Maar veel makkelijker is eigenlijk nog om gewoon de tekst te selecteren en deze naar de juiste plek in de tekst te slepen.


 2. Overeenstemmend lettertype

Net als de kwestie van de sokken in de wasmachine, weet niemand eigenlijk precies hoe het gebeurt, maar op de een of andere manier krijg je altijd verschillende lettertypen in de tekst. Nu kun je natuurlijk de afwijkende tekst selecteren en de juiste grootte en lettertype opzoeken, maar je kunt ook gewoon op Ctrl+Spatie drukken. De geselecteerde afwijkende tekst wordt nu voorzien van hetzelfde lettertype als de rest van het document.


3. Hoofdlettergebruik veranderen

Ben je net als ik en is jouw document ook bezaaid met losse zinnen, notities en 'Belangrijk! Niet vergeten!'-stukjes die natuurlijk aan het eind tot een mooi en soepel geheel in elkaar vallen. Dan maakt deze tip je leven een stuk makkelijker. Door het vele knippen, plakken en zinnen aanpassen, komt het wel eens voor dat je hier en daar een hoofdlettertje vergeet, al was het alleen maar omdat je van die ene saaie zin een poëtisch hoogstandje wilde maken. Zodra je het hoofdlettergebruik wil veranderen, klik je simpelweg op "Change Case" (Nederlandse versie, geloof ik, Hoofdlettergebruik) en kies je wat je nodig hebt, bijvoorbeeld alles in kleine letters of juist een lekkere mix.


4. Datum toevoegen

Als we het hebben over pure tijdverspilling, dan is dat wel het typen van de datum. Kortom dat doe je vanaf nu ook nooit meer, want je drukt gewoon op Alt+Shift+D (Command+Shift+D voor de Mac). Klaar is Kees.


5. Dubbel onderstrepen

Stel je wil iets duidelijk maken, maar onderstrepen is niet duidelijk genoeg en alles in hoofdletters staat nogal schreeuwerig, probeer dan eens een dubbele onderstreep. Met Ctrl+Shift+D tover je dubbele onderstreep onder de geselecteerde tekst. Voor de Mac-gebruikers is het Command+Shift+D.

Gebruikten jullie de bovenstaande mogelijkheden al of weten jullie nog een aantal belangrijke die ik vergeten ben, laat het weten in de comments.

{ 2 reacties... read them below or Comment }

  1. There is simply need to deal with Ms word in all australian writings projects. When students rely on these services they save thier time study as well hang out with their friends.

    BeantwoordenVerwijderen

Popular Post

Mogelijk gemaakt door Blogger.

- Copyright © Geek Me Out -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -